Asas dalam mempelajari sesuatu

Pada tahun 1996, setahun sebelum saya melanjutkan pelajaran ke luar negara, saya belajar main snooker daripada 2 sahabat baik saya. Kedua-dua sahabat baik saya ini sudah handal bermain snooker. Jadi, apabila saya mahu menyertai mereka bermain snooker, mereka mendapat idea menarik, “siapa yang lebih hebat antara mereka berdua”. Sahabat pertama bernama Irfan. Dia berkata kepada sahabat kedua, Zul, “kita tengok, siapa boleh kalahkan Man dengan mata paling banyak, dia lagi hebat!”. Zul setuju.

Saya pun bermain dengan Irfan dan Zul. Yang pasti, saya akan kalah. Tetapi, Irfan mengalahkan saya dengan lebih banyak mata berbanding Zul. Maka, terbuktilah Irfan lebih hebat daripada Zul.

Seminggu selepas itu, saya bermain lagi dengan mereka berdua. Amat mengejutkan, Irfan dan Zul kalah dengan saya. Zul terkejut, dan Irfan terfikir apakah sebabnya saya boleh menang. Inilah yang ingin saya ceritakan sebenarnya, bagaimana cara saya menang.

Caranya…. sehari selepas kalah dengan Irfan dan Zul, saya keluar berjalan di banda Kuala Lumpur. Entah bagaimana, saya terjumpa satu video tape tentang cara belajar main snooker. Saya pun beli tape tu dan pasang hari-hari untuk mempelajari.

Rupa-rupanya, ada 5 langkah asas main snooker. Yang peliknya, saya tak nampak sesiapa pun yang main snooker (dikalangan kawan-kawan saya) yang mengamalkan langkah-langkah asas tu. Bila saya buat 5 langkah asas tu, saya cepat pandai dan jadi antara pemain snooker terhebat dikalangan kawan-kawan saya. Malah, setelah saya habis belajar dan bekerja di PriceWaterHousecoopers Chartered Accountant, saya menjadi Johan Snooker dalam pertandingan yang dianjurkan. Saya berjaya mengalahkan ramai pemain berpengalaman di syarikat saya itu dan kemudian saya dipilih mewakili syarikat saya ke pertandingan antara syarikat-syarikat perakaunan.

Apakah yang dapat dipelajari disini? Saya akan terangkan dalam terbitan seterusnya……

osman affan

Osman Affan

Tinggalkan Jawapan

