Bila Ramadhan Menjelma

Hari Ahad lalu, 24 hb September, hari pertama puasa, saya, isteri dan anak lelaki saya bersiar-siar di IKEA Damansara. Dah lama rasanya tak dapat bersiar-siar macam tu disebabkan program saya yang padat 2-3 minggu kebelakangan ini. Semasa dalam perjalanan ke sana, saya terpandang satu papan iklan McDonald. Ia menunjukkan gambar sebiji burger yang sangat besar dan sangat menyelerakan. Saya ulangi, SANGAT MENYELERAKAN! 🙂

Di sinilah timbulnya idea untuk saya menulis tentang petua semalam. Saya terfikir, kenapa selama ini saya langsung tidak tertarik kepada iklan itu? Perkara ini ada kaitannya dengan keinginan untuk berjaya dalam bidang pelajaran. Dalam konteks pembelajaran, anda perlu fikir, adakah anda idamkan kejayaan dalam bidang pendidikan sama seperti anda idamkan makanan-makanan yang menyelerakan semasa anda sedang lapar?  Jika anda sedang lapar dan minda anda asyik teringatkan sejenis makanan, katakan makanan itu burger, anda akan cuba dapatkan burger itu dengan bersungguh-sungguh bukan? Begitu juga dengan kejayaan dalam bidang pendidikan. Pelajar yang cemerlang sentiasa mengidamkan dan terliur untuk mengecap kejayaan yang cemerlang. Mereka sentiasa terfikir bagaimana rasanya nanti bila sudah berjaya. Apabila mereka sentiasa teringat tentang kejayaan, semangat mereka akan sentiasa tinggi dan mereka akan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk berjaya. Apa yang perlu anda lakukan sekarang? Mula idamkan kejayaan cemerlang sekarang!

Tinggalkan Jawapan

